THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jestliže v závěru své recenze předchozího alba norských MADDER MORTEM vyjádřil kolega Martin v této souvislosti přesvědčení o nesmyslnosti sekání alb v dvouletých cyklech, bude nutné alespoň protentokrát toto pravidlo opustit. Uskupení sdružené kolem výrazné vokalistky Agnete M. Kirkevaag se totiž poté, co se předloni připomnělo po dlouhých 7 letech, letos dle všeho definitivně navrací do hektického pracovního procesu.
Jedno je však jisté – bez ohledu na to, jak dlouhou pauzu si kapela dá, na každé její nahrávce ji okamžitě a bezpečně poznáte. Přestože je mezi jednotlivými alby nepopíratelný vývoj, MADDER MORTEM si po celých těch bezmála 20 let dokázali pečlivě střežit svůj nezaměnitelný zvuk a skladatelský rukopis. Když po úvodní vybrnkávané předehře poprvé zaduní baskytara, aby se k ní zanedlouho přidaly hřmotná kytara, o chvilku později následovaná hlasem Agnete, začíná být znovu jasné, že ani tentokrát nás žádná velká obměna hudebního výraziva nečeká.
Silné nosné nápady a vokální rejstřík Agnete, stojící na střídání kontrastů a snad i všeho ostatního mezi tím vždy zdobily toto severské uskupení. Jejich hudba se pokaždé dokázala vkusným a šikovným způsobem pohybovat po trajektorii metal – rock a cestou nabírat různé vlivy, aby pak výsledek přetavila ve zcela svébytný produkt. V tomto ohledu se nic nemění ani letos. Pravda, už to není taková těžká a překvapující darda, jako v dobách „Deadlands“ (2002), ale svěží nápady a energický přístup MADDER MORTEM stále nechybí.
Jistot z kategorie neochvějných zde máme hned několik. Tou nejvýraznější (pochopitelně) zůstává vokální projev Agnete přirozeně, nenuceně a hlavně sebejistě střídající vypjaté a zuřivé polohy s naprostými protiklady, tvořenými procítěným a sametovým zpěvem (například tklivá balada „Until You Return“). Kolem této nepřéhlednutelné persony je prakticky vystavená existence MADDER MORTEM od úplných počátků. Hudební složka však ani tentokrát rozhodně nepokulhává. Podle všeho je definitivně pryč dominance natlakované a neurotické riffové mašiny z dob především prvních tří alb, ale o to pestřeji pak následující tvorba norské skupiny dokáže působit.
Přiznám se, že ze zpětného pohledu stále dávám mírně přednost hře „do plných“ (rozuměj starší tvorbě), ale i současnost je neméně zajímavá. Ona typická sevřenost a napětí je stále hojně přítomné, ovšem ten příznačný neklid známý z minulosti se připomene už jen občas, ale o to nečekaněji. Muzika MADDER MORTEM je nadále velmi emotivní a právě díky s každou další deskou čím dál silnější inklinaci k písničkovější formě a pestřejším aranžmá tak postupně dýchá větším a větším rejstříkem nálad a pocitů.
Jednotlivé písně tak nabídnou i dostatek chytlavých motivů a refrénů, které se okamžitě zachytávají v paměti. Za v tomto směru typickou lze označit ku příkladu „Moonlight Over Silver White“, která harmonickým způsobem promíchá riffově napresované ataky s jemnými poloakustickými linkami a patřičně posazeným, skoro až zasněným zpěvem. Naproti tomu jsou tu skladby jako „My Will Be Done“, které na celé svojí ploše nedovolí ani na moment zmírnit napětí a vzruch, které vytvářejí hutný zvuk kytar a tomu patřičně přizpůsobený projev vokalistky.
Písně, jako je titulní „Marrow“ pak představují už trochu jiný směr. Směr, který se neobrací k minulosti zády, naopak na ní plně staví, ale zároveň hledá další a další cestičky, kterými by se ubral a které by neznamenaly slepou uličku. Kytary sice zpočátku opět patřičně riffují, ale postupem času vypínají proud a přenechají scénu vyklidněným mezihrám a šeptaným deklamacím. V těchto momentech skupina zní jako barový orchestr dohrávající poslední čísla těsně před zavíračkou. Klimbající opilí hosté se hosté se však rychle probudí, jakmile zazní v refrénu za hromového kytarového doprovodu mohutný Agnetiv nápěv. To jsou Norové opět ve svém živlu a přinášejí další skvělou nálož hudebního dramatu.
Co tedy především na nové desce MADDER MORTEM nelze neocenit, je hlavně svěžest a kreativita v hudebních nápadech. Norům to skutečně stále, jak se říká, dobře míří. Znalci a milovníci starší tvorby můžou namítnout, že kdysi mnohem více ran skončilo přímo ve středu terče, ale to nic nemění na faktu, že „Marrow“ představuje atraktivní a osvěžující porci moderní metalové muziky. Nemůžu říct, že bych to od této kapely opět nečekal, přesto zároveň nemůžu říct, že nejsem příjemně překvapen.
MADDER MORTEM mají na kontě další výborné album. Únava? Vyčerpání? Vyčpělost? Zapomeňte!
8 / 10
Agnete M. Kirkevaag
- vokály
BP M. Kirkevaag
- kytara a perkuse
Mads Solas
- bicí a perkuse
Tormod L. Moseng
- basa
Richard Wikstrand
- kytara
1. Untethered
2. Liberator
3. Moonlight Over Silver White
4. Until You Return
5. My Will Be Done
6. Far From Home
7. Marrow
8. White Snow, Red Shadows
9. Stumble On
10. Waiting To Fall
11. Tethered
Old Eyes, New Heart (2023)
Marrow (2018)
Red In Tooth And Claw (2016)
Eight Ways (2009)
Desiderata (2006)
Deadlands (2002)
All Flesh Is Grass (2001)
Mercury (1999)
Datum vydání: Pátek, 21. září 2018
Vydavatel: Dark Essence Records
Stopáž: 53:25
Produkce: MADDER MORTEM
MADDER MORTEM si hrají svou vlastní ligu. Novinka v ní špici atakovat nebude, protože obsahuje pár skladeb, které vykazují (na poměry MADDER MORTEM samosebou) slabší drive ("Far From Home", "Marrow"...). Jinak je vše, jak má být a jak to mají mazlíčci rádi. Odpíchnutý otvírák (byť poslední dvě desky byly odpíchnuty výrazněji), jímavé ploužáky ("Until You Return" a hlavně "Stumble On"), při té přehršli výrazových prostředků od akustiky až po meshu-riffy unikátní písničková koherence a hlavně všemi směry výrazná Agnete vykazující už 20 roků top formu. Co by za to dala naše Petra Kvitová. Je už prostě taková.
Každopádně jsem zklamán, neboť od MADDER MORTEM zakaždé očekávám desítkové fošně. A tohle je zcela objektivně jen za...
Tito Norové pro mne představují jistotu. Pro svůj specifický skladatelský rukopis a charakteristický vokální projev paní Agnete jsou vždy odlišitelní od všeho co jsem kdy slyšel. A byť se možná až zbytečně drží v pevně daných hranicích, za originalitu u mě budou mít vždy body navíc. Zbývá mi tak už jen zhodnotit, nakolik se aktuální album blíží vyjímečnosti "Deadlands", jedné z mála desek, které jsem si kdy dovolil dát desítku. A v tomto ohledu mi chybí akorát trochu energie a živelnosti. I Agnete je občas zbytečně krotká. Ale na druhou stranu jsem spokojenější než u minulého alba.
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.